یادداشت‌ها

درسی از پاتریشیا های‌اسمیت؛ ایده چیست و چگونه صید می‌شود؟

همان‌طور که ته پاک‌کنیِ مداد را به نیش کشیده‌ام و خیره شده‌ام به صفحۀ خالی، ذهن نکبت‌زدۀ بی‌خلاقیتِ بی‌ایده‌ام را نفرین می‌کنم. ولی ایده چیست؟ اصل و ریشه‌اش کجاست؟ چه می‌شود که ایده‌ای کشف می‌کنیم؟ چطور یک ایده تبدیل به

ادامۀ مطلب
آموزشی

اصول ساخت مظنون | آشنایی با ۱۴ روش برای ساخت مظنون در داستان‌های جنایی

مظنون در یک داستان جنایی همان کسی است که به چشم مجرم احتمالی به او نگاه می‌کنیم؛ ممکن است همان شخصی باشد که جرم داستانی را مرتکب شده، اما هنوز هیچ چیزی ثابت نشده. فقط اینکه ما براساس برخی مدارک

ادامۀ مطلب
آموزشی

یک گفت‌وگوی خوب چه می‌کند؟ | وظایف دیالوگ در داستان

کلامی که میان کاراکترهای داستان ردوبدل می‌شود وظیفه‌ای بیش از ناطق نشان دادن کاراکترها برعهده دارد. دیالوگ اطلاعات لازم را به خواننده منتقل می‌کند. سرعت داستان را تغییر می‌دهد. به تعلیق و تنش دامن می‌زند و شخصیت‌ها را بهتر و

ادامۀ مطلب