فرض کنید مشغول خواندن داستانی هستید که در آن اتفاق خاصی رخ نمیدهد، کاراکترها حرفی نمیزنند و چیزی را هم دنبال نمیکنند و تلاش میکنند سر راه هم قرار نگیرند. در واقع هیچ برخورد یا احتمال برخوردی تا پایان داستان وجود ندارد. آیا این داستان برای شما جذاب است؟
یکی از ویژگیهای اصلی یک داستان پرکشش، وجود تعلیق و تنش است. نویسنده در صحنهای تعلیق ایجاد میکند و در بخشی دیگر به تنش موجود در داستان دامن میزند. در این حالت ضرب داستان بالا میرود و مخاطب را میخکوب خودش میکند.
تنش و تعلیق کمک میکنند مخاطب مشتاق دانستن ادامۀ ماجرا شود؛ سرنخی که به او وعده میدهد اتفاقی خاص در جریان است. بخش قابل توجهی از این تنش و تعلیق را میتوان از طریق کلام کاراکترها تولید کرد.
سوای از اینکه قصد دارید در چه زمینه و ژانری بنویسید، در کارگاه خلق تنش و تعلیق در دیالوگ که در ۵ جلسۀ یکونیم ساعته برگزار میشود، از این خواهیم گفت که چگونه در صحنههای دیالوگمحور یک داستان، تنش و تعلیق خلق کنیم یا تنش و تعلیق موجود را افزایش بدهیم.
هر جلسه از چه بخشهایی تشکیل شده؟
هر جلسه از ۳ بخش تشکیل شده:
بخش اول درسگفتار است،
در بخش دوم چند نمونۀ داستانی را از نظر میگذرانیم و قدری تحلیل میکنیم.
در بخش سوم، بهصورت آنلاین و همزمان براساس تمرینهای طراحی شده، مینویسیم.
هر جلسه علاوه بر تمرین آنلاین یک تمرین آفلاین هم دارد که همان تکلیف شب است. هر دو تمرین آنلاین و آفلاین در کلاس خوانده میشوند و بازخورد میگیرند.
علاوهبر آن اگر مشغول نگارش داستان هستید، میتوانید دیالوگهای آن را در این کلاس بخوانید و بازخورد بگیرید.
سرفصلهای دوره
- آشنایی با چیستی تنش و تعلیق
- آشنایی با انواع تنش و تعلیق
- آشنایی با نشانههای ایجاد تنش و تعلیق
- ایجاد حالوهوا در صحنه از طریق دیالوگ
- ایجاد تنش و تعلیق از طریق دیالوگ
- بررسی نمونههای داستانی و سینمایی
مخاطبین دوره
داستاننویسها، فیلمنامهنویسها، نمایشنامهنویسها.
مدت زمان دوره
۷ ساعتونیم
محل برگزاری
تلگرام (در قالب ویدئو چت)
روزهای برگزاری
یکشنبهها و چهارشنبهها ساعت ۱۸:۰۰
جلسۀ اول چهارشنبه ۱۶ خرداد
جلسۀ دوم یکشنبه ۲۰ خرداد
جلسۀ سوم چهارشنبه ۲۳ خرداد
جلسۀ چهارم یکشنبه ۲۷ خرداد
جلسۀ پنجم چهارشنبه ۳۰ خرداد
مدرس دوره
زهرا بیتسیاح، فارغالتحصیل کارشناسی روانشناسی، دانشجوی کارشناسی زبانوادبیات انگلیسی، نویسنده و مدرس داستانهای جنایی است. او فعالیت حرفهایش در نویسندگی را از سال ۹۸ آغاز کرده و نوشتن در زمینههای داستانی، غیرداستانی و نمایشی را تجربه کرده است. او از سال ۱۴۰۰ بهطور ویژه به مطالعه و نوشتن در زمینۀ داستانهای جنایی مشغول است.
کتابهایی که از او منتشر شده:
داستاننویسی خلاق
چگونه یک قاتل داستانی خلق کنیم؟
کتابهای در دست نگارش:
چگونه یک کارآگاه داستانی خلق کنیم؟
چگونه یک داستان جنایی بنویسیم؟
توجه! برای شرکت در این کارگاه لازم است با مبانی ابتدایی دیالوگنویسی آشنایی داشته باشید.
سؤالات متداول
سوال: من جنایینویس نیستم آیا میتوانم در این کارگاه شرکت کنم؟
جواب: بله، چه بخواهید در قالب ژانر خاصی بنویسید چه بخواهید خارج از چارچوب ژانر بنویسید، این کارگاه میتواند برای شما مفید باشد.
سوال: من هیچ پیشزمینهای در داستاننویسی ندارم، آیا میتوانم در این کارگاه شرکت کنم؟
جواب: خیر، برای شرکت در این کارگاه نیاز است با مبانی اولیهٔ داستاننویسی آشنا باشید.
سوال: من تا به حال داستانی ننوشتهام آیا میتوانم در این کارگاه شرکت کنم؟
جواب: خیر، بهتر است حداقل یک داستان نوشته شده داشته باشید.
سوال: من فیلمنامه/نمایشنامه مینویسم، میتوانم در این کارگاه شرکت کنم؟
جواب: بله، از آنجایی که تمرکز کارگاه بر صحنههای دیالوگمحور است، میتواند برای داستاننویسها، فیلمنامهنویسها و نمایشنویسها کاربردی باشد.
هزینۀ ثبتنام در دوره
هزینۀ شرکت در این کلاس ۱۹۵ تومان است.
ثبتنام برای ۵ نفر اول با ۲۰٪ تخفیف، ۱۵۶ تومان است.
ثبتنام
ثبتنام دوره به پایان رسیده است.
راههای تماس با پشتیبانی: