بهداشت روانی
مراقبه با ذهن ما چه می‌کند؟

مراقبه با ذهن ما چه می‌کند؟

درباره مراقبه کم ننوشته‌اند و خودم هم چندباری در بابش دُرافشانی‌ها کرده‌ام. دیشب اما فهمیدم که چرایی از چگونگی مهم‌تر است و اگر چرایی حرفت را برای مخاطب شفاف سازی نکنی چگونگی هیچ بدردش نمی‌خورد. آخر تا آدم دلیل و معنای کاری که می‌کند یا قرار است بکند را نداند، درست دل به کار نمی‌دهد.

زندگی همیشه این امکان را به آدم نمی‌دهد تا با خیال راحت نفسی تازه کند و از فشارها دور باشد پس خودمان باید دست به کار شویم و موقعیتی را بسازیم تا برای چند دقیقه خودمان را از فشارها دور کنیم و به ذهنمان فرصت هضم کردن و بازیابی مجدد بدهد و خودش را جمع و جور کند. برای همین است که می‌گویند مراقبه به خلاقیت کمک می‌کند. نه که قرار باشد شما اتفاق عجیبی را تجربه کنید یا معجزه‌ای رخ بدهد. همه چیز مربوط به فرایندهای شناختی و ادراکی ذهن است.

وقتی در طول روز مدام در معرض فشارزاهای مختلف باشی ذهن فرصت بازیابی چندانی پیدا نمی‌کند، اما با مراقبه تو آگاهانه این فرصت دور شدن و آرامش یافتن را به ذهنت می‌دهی تا از دغدغه‌ها دور شود.

از طرفی مراقبه کمک می‌کند به خودآگاهی و خودآگاهی هم خود شامل 4 بخش مشاهده‌گری، توصیف‌گری، تمرکزگری و پذیرش‌گری است. پس با مراقبه به تقویت خودآگاهی‌ات کمک می‌کنی و این خودآگاهی منجر به بهتر شدن عملکردت می‌شود. از طرفی هوش هیجانی و خودآگاهی رابطۀ تنگاتنگی دارند و با تقویت خودآگاهی‌ات می‌توانی به ارتقای هوش هیجانی‌ات هم کمک کنی.

برای خلق یک ایدۀ خوب باید ذهنت بتواند روی داده‌ها تمرکز کند. باید خوب ببینی و بتوانی بیان کنی آنچه در تو جریان پیدا کرده را و حواست جمع کارت باشد و بدون اینکه قضاوت کنی و دانسته‌ها و پیش‌فرض‌های قدیمی‌ات را دخیل کنی، داده‌ها را تحلیل و پردازش کنی.

هیچ اتفاق عجیب و غریبی قرار نیست بیفتد. مراقبه فقط یک فرصت است برای ری‌استارت کردن ذهن تا سیستم بهتر عمل کند.

مطالب پیشنهادی:

خودآگاهی و هوش هیجانی

ذهن‌آگاهای | فرصتی برای آگاهی خود از خود

3 نظرات در مورد “مراقبه با ذهن ما چه می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *