بهداشت روانی
عزت‌نفس و صدای درون

عزت‌نفس و صدای درون

کلیپ زیر به مناسبت هفتهٔ بهداشت‌روان بدستم رسیده بود.


موضوع اصلی این انیمیشن شفقت به خود است و به افزایش عزت‌نفس بوسیلهٔ اصلاح صدای درون اشاره می‌کند. عزت‌نفس یک موضوع شناختی است و به نحوهٔ تفکر ما و الگوریتم‌هایی که برای تحلیل مسائل استفاده می‌کنیم وابسته است.
خیلی از ما درست شبیه به شخصیت انیمیشن بالا روی یک نقطه ضعف، مثلاً مو، چشم، یا اضافه‌وزن، تمرکز می‌کنیم و یادمان می‌رود که در کنار این نقص ما ویژگی‌های مثبت و توانمندی‌های باارزش زیادی داریم.

زمانی که توجهمان روی یک نقطه گیر می‌کند از کل غافل می‌مانیم. تمام ما از یک بخش تشکیل نشده که خوب یا بد بودنمان به همان بخش وابسته باشد.

این نقطهٔ توجه ماست که احوالمان را و کیفیت زیست‌مان را می‌سازد. در کنار هر تاریکی نقاط روشنی هم وجود دارد.


بیایید یک تمرین انجام بدهیم.
یک قلم و کاغذ بردارید و تمام عیب و ایرادات یا نقص‌هایتان را بنویسید. می‌توانید به شکست‌هایتان هم اشاره کنید. فهرستتان را تا هر شماره‌ای که توانستید ادامه بدهید. البته بهنر است لااقل ۵ الی ۱٠ مورد را لیست کنید.
فهرست نمونه:
۱.زود از کوره در می‌روم.
۲.اضافه وزنم را نتوانسته‌ام کم کنم.
۳.قدم باید کمی بلندتر می‌بود.
۴.موهایم فر و وزوزی است.
۵. صورتم باید کشیده‌تر می‌بود.
۶. …

بعد از اینکه تمام عیب و ایرادهایی را که به ذهنتان رسید لیست کردید برگهٔ دیگری بردارید و از احساسی که دارید بنویسید. چه فکری درمورد خودتان می‌کنید؟

بعد از اینکه حسابی مأیوس شدید یک برگهٔ دیگر بردارید و شروع کنید به نوشتن نقاط قوتتان و موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید. حتی اگر مربوط به زمانی دور است. این فهرست را هم تا هر شماره‌ای که توانستید ادامه بدهید.
فهرست نمونه:
۱.می‌توانم بدون دخالت دادن احساس واقعی‌ام به دیگران کمک کنم.
۲.نمایشنامه‌ای که چند سال پیش نوشتم و اجرا شد.
۳.کیک‌هایی که هفتهٔ پیش درست کردم خوب بودند.
۴.مسئولیت پذیرم.
۵.موهای پرپشتی دارم.
۶. …

بعد از نوشتن این لیست باز از حال و هوایتان بنویسید. حالا هر دو لیست و هر دو شرح احساسات را با هم مقایسه کنید.

شاید نوشتن این لیست‌ها کمی برایت سخت باشد و احساس کنی چیز خاصی به ذهنت نمی‌رسد. اما سعی کن به فکر کردن ادامه بدهی.

هروقت احساس می‌کنیم هیچ کاری خوب پیش نمی‌رود یا احساس ترس و ضعف غلبه کرد، نوشتن لیست نقاط قوت، توانمدی‌ها و موفقیت‌ها می‌تواند به ما یادآوری کند که در کنار هر ضعف می‌توانیم توانمندی‌های باارزش زیادی داشته باشیم.

تمرکز کردن روی یک نقطهٔ تیره هیچ کاری را پیش نمی‌برد. نمی‌گویم بیخیال نقاط ضعفت بشو اما تمام توجهت را هم معطوف آنها نکن.

اگر ما خودمان را دوست نداشته باشیم و خودمان را باارزش ندانیم کارهایمان هم در نظرمان بی‌ارزش می‌شوند. این موضوع به احساس و ارتباط ما با صدا و تصویرمان نیز وابسته است. مشخص است که اگر من خودم را دوست نداشته باشم صدا و تصویرم هم بنظرم ناخوشایند می‌رسند.
این مهم است که بتوانیم خودمان را با تمام نقص‌ها دوست بداریم.

در پایان بریده‌ای از کتاب «موهبت کامل نبودن» نوشتهٔ برنه بروان را نقل می‌کنم:

زندگی کردن با تمام وجود یعنی اینکه از موضع ارزشمندی با زندکی درگیر شویم؛ یعنی همگام با پرورش شجاعت، شفقت و پیوند، صبح‌هنگام که از خواب بیدار می‌شویم با خود بگوییم: مهم نیست چه کاری انجام می‌دهم و چه مقدار کار انجام نشده روی زمین می‌ماند. در هر صورت من کافی هستم. یعمی اینکه شب‌هنگام که به رختخواب می‌رویم با خود بگوییم: بله، من ناقص، آسیب‌پذیر و کاه نگران هستم ولی هیچ‌یک از اینها این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که من شجاع هستم و ارزش آن را دارم که عشق و احساس تعلق را تجربه کنم.

اگر تجربهٔ مشابهی با صدای درونتان داشته‌اید سپاسگزار خواهم بود که آن را در بخش کامنتها به اشتراک بگذارید.

3 نظرات در مورد “عزت‌نفس و صدای درون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *