
آناتومی ساختار درام
ماجرای آشنایی من و این کتاب برمیگردد به یک روز در اواخر پاییز که عزمم را جزم کردم تا به یکی از کتابفروشیهای شهر سری بزنم و کتابی دربارۀ نمایشنامهنویسی شکار کنم.
همان جا بود که چشمم جذب عنوانهای قفسههای پایین شد و بعد نوشتههای سفیدی در پس زمینۀ مشکی چشمم را گرفت. «آناتومی ساختار درام». به نظرم جالب آمد. کشیدمش بیرون. ورقی زدم و فهرستش را از نظر گذراندم و به لیست خریدم اضافه شد.
راستش چند وقتی در کتابخانهام خاک خورد. مطمئن نبودم خریدم درست بوده یا نه؟ تا اینکه یک روز در طی صحبت با یکی از دوستان نمایشنامهنویس متوجه شدم که کتاب خوبی را شانسکی شکار کردهام! پس گرد و غبارش را زدودم و مطالعهاش را آغاز کردم.
بخشهای کتاب
کتاب آناتومی ساختار درام، از 5 فصل تشکیل شده است.
فصل اول به طرح میپردازد. اینکه طرح چیست، از چه اجزایی تشکیل شده و چه چیزهایی در ایجاد یک طرح خوب نقش دارند.
فصل دوم به کاراکتر میپردازد. از شناختن و شناساندن کاراکتر میگوید، انواع آن را بررسی میکند و به چند نظریۀ مهم در این زمینه اشاره میکند.
در فصل سوم به ارتباط میان طرح و کاراکتر میپردازد.
در فصل چهارم از انگاره میگوید و تفاوتش با مضمون و تم.
در فصل پنجم هم میرود سراغ دیالوگ و قدری اطلاعات زبانشناسی را چاشنی کار میکند و از وظایف دیالوگ و فوت کوزهگری! برای نوشتن دیالوگهای طبیعی میگوید.
این کتاب یکی از کتابهای محبوب من است که به بهانههای مختلف سراغش میروم. البته این کتاب از آن کتابهایی است که نباید به یک بار خواندنش اکتفا کنید. و نیز یکجا خواندنش! بهتر است آرام آرام بخوانید و مزمزهاش کنید.
این کتاب را به شما پیشنهاد میکنم اگر:
اول راه نمایشنامهنویسی هستید، یا دوست دارید درمورد اجزای درام بیشتر بدانید.
راستی! درام فقط برای نوشتن فیلمنامه و نمایشنامه نیست، آشنایی با درام و نکات آن می تواند رنگ و بوی داستان هایمان را هم تغییر بدهد. درضمن ادبیات داستان و نمایشی، هر دو بر مدارهای مشترکی میچرخند: طرح، کاراکتر، انگاره و دیالوگ!
بخشی از کتاب:
کاراکتر داستانی دقیقاً دارای زندگی مستقل و متفاوت با زندگی عادی است. در کاراکترهای داستانی واقع گرایانه شباهت به واقع به مراتب بیشتر است اما باز هم در آنها خصلتهایی وجود دارد که ایجاد تفاوت می کند. اگر مخاطب به کاراکتر داستانی جلب می شود این به علت واقعی بودن او نیست. بلکه عوامل دیگری موجب توجه ما به آنها می شود.
کاراکتر داستانی دقیقا دارای زندگی مستقل و متفاوت با زندگی عادی است. جستجوی کاراکتر در اجتماع نادرست نیست، اما نمی توانیم تمام عناصر یک کاراکتر داستانی را در آدمهای واقعی بیابیم. کاراکتر داستانی دارای زندگی خاصی است که با زندگی عادی کاملا تفاوت دارد. جلب کاراکتر از طرف مخاطب –قبول کاراکتر- می تواند ما را با او درآمیزد و سبب شود تا ذهن ما در اعمال و رفتار او درگیر شود. در نتیجه زندگی کاراکتر داستانی در ذهن مخاطب شکل می گیرد.
مشخصات کتاب:
نام: آناتومی ساختار درام
نویسنده: نصرالله قادری
نشر: نیستان،1395
تعداد صفحات: 452 صفحه
قیمت نسخۀ چاپی (چاپ پنجم): 27000 تومان
دریافت نسخۀ الکترونیکی از فیدیبو